
Vreugde!
“Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde. ” (Handelingen 2:46)
Pinksteren is de verjaardag van de kerk: lang zal ze leven in Gods gloria!
In Nederland twijfelen we tegenwoordig aan dat lange leven van de kerk. Maar als we wat verder kijken dan onze Hollands neus lang is, dan zien we dat de kerk wereldwijd nog nooit zo groot is geweest. Maar, natuurlijk, een getal zegt ook niet alles: de geschiedenis leert nogal eens dat een meerderheid achteraf het bij het verkeerde eind heeft gehad. Toen de kerk ontstond, stelde de kerk getalsmatig in elk geval niks voor. Christenen vormden een minderheid met alle nadelen die minderheden ondervinden. Dat alles mocht de pret evenwel niet drukken! En keer op keer verbaast me dat. In de Nederlandse kerken wordt er nogal eens gedroeftoeterd vanwege alle terugloop, terwijl de Eerste kerk wordt gekenmerkt door vreugde ook al waren ze er destijds een stuk beroerder aan toe. ‘Grutjes’ , denk je dan toch.
Ik ben gefascineerd door de vraag waar dat in zit. Al wat langer vermoed ik dat het antwoord samenhangt met een vorm van radicaliteit. Als wat in Handelingen staat klopt, dan hadden de eerste christenen alles gemeenschappelijk. Grutjes. En wat ze teveel hadden, verkochten ze ten gunste van de armen. Gruttegrut. En ze gingen dagelijks (!!) naar de ‘kerk’ en aten gezamenlijk bij elkaar thuis. Gruttegruttegrut!
Natuurlijk sta ook ik voor in de rij om te zeggen dat dit vandaag, anno nu, onhaalbaar is en dat het onrealistisch is om iets dergelijks na te streven. Maar toch. Het geeft te denken. Christen zijn heeft consequenties. Misschien andere dan destijds maar toch. En als ik het goed begrijp heeft het aanvaarden van het geloof niet alleen gevolgen voor je persoonlijke, privé leven maar ook voor het leven met elkaar. Geloven in je eentje was destijds geen optie. Zou dat het zijn? Geloven doe je samen! Afijn, hoe het ook precies zit, laten we om te beginnen gewoon met z’n allen gezellig naar de kerk gaan. En als dagelijks wat teveel gevraagd is, begin dan gewoon eens met IX per week?
Gefeliciteerd allemaal met de kerk! Hieperdepiep. hoera!
André van den Bor


