Mijn Pasen

Sommige kerkdiensten blijven wat langer in mijn hoofd “rondzingen” dan andere. Dat gold zeker voor de diensten rondom Pasen dit jaar. Met plezier deel ik mijn ervaringen. Voor het eerst was ik aanwezig bij alle vier de diensten van Pasen. Meestal verleent de cantorij haar medewerking aan twee diensten, en als cantorij-lid vond ik dat altijd wel voldoende. Maar omdat ik dit jaar ook ouderling van dienst was tijdens de paaswake, leek het me mooi om eens de hele cyclus mee te maken — en daar heb ik absoluut geen spijt van gehad. Vier diensten met elk een ander karakter. De viering op Witte Donderdag leek nog het meest op een reguliere kerkdienst met avondmaal.

Heel anders was het op Goede Vrijdag. Via verschillende afbeeldingen liepen we stap voor stap de kruisweg. Bij elke statie kregen we een persoonlijke vraag mee: wat doet dit met je? Wat zou jij doen? Hoe is het voor jou om te helpen/geholpen te worden? Hierdoor voelde ik me geen toeschouwer meer, maar echt deelnemer. Het paasverhaal kwam op deze manier veel dichterbij en raakte me persoonlijker dan in andere jaren. De zang en muziek van het gelegenheidskoortje versterkte die beleving.

De beelden die mij het meest zijn bijgebleven, komen uit de paaswake op zaterdagavond. En dan vooral het beeld van Wiebrand met de nieuwe paaskaars in een donkere kerk. Dat moment maakte veel indruk. Onder zachte muziek werd vervolgens het licht door de hele kerk verspreid. Ook werd een bijzonder scheppingsverhaal voorgelezen, dat eindigde met de opdracht van God aan de mensen: “Maak goed wat nu nog niet af is, breng alles thuis wat naar mij onderweg is. “

Een dienst om stil van te worden. En — na een heerlijk ontbijt — volgde de uitbundige viering op Paaszondag: wat een feest! Een volle kerk (ook veel kinderen!), veel zang en muziek. De dienst, met daarna het napraten bij de koffie (veel bezoekers bleven nog lang hangen) vormde een prachtige afsluiting van de Paascyclus. Deze manier van meeleven met de Stille week en Pasen was voor mij heel waardevol. Ik denk dat ik volgend jaar weer van de partij ben!

Titia Vriesema

Protestantse Gemeente Fivelstroom te Loppersum en omstreken