Commissie Liturgie en Diensten

In de commissievergadering op 30 april 2026 is een en ander afgestemd met de bloemengroep. Bedacht is om zo’n afstemming jaarlijks te herhalen. Besproken is dat de bloemengroep de liturgische bloemschikking verzorgt met Kerst, de Stille Week en Eeuwigheidszondag. De bloemengroep voert eigen regie: zij overlegt met andere medewerkers en voorgangers.

De commissie buigt zich ook nog over de kinderliederen. Henk de Vries zal met suggesties komen, eventueel maken we een eigen kinderliedbundeltje.

Het koor Simi Jadech wordt gevraagd om een dienst te verzorgen; zij nemen dan de invulling van de hele dienst voor hun rekening.

De commissie heeft ook bedacht om ‘Bid en Dankdag’ op de jaarplanning te plaatsen, zodat er op de daaropvolgende zondag aandacht voor is tijdens de kerkdienst. In 2024 heeft de Lopster Harmonie meegewerkt aan de Paasviering. Voor 2025 werd besloten om de cantorij mee te laten werken op Paasochtend. Voor 2026 Iwam het verzoek te laat bij de Harmonie, de dirigent had op Paasmorgen andere verplichtingen. Toen is wel gesproken over een medewerking van de Harmonie in oktober 2026. Door een dirigentwisseling lijkt dat op dit moment niet haalbaar. De huidige stand is dat de commissie en Harmonie-bestuur met elkaar gaan overleggen voor medewerking in het voorjaar van 2027.

Vragen, suggesties of meewerken? Mail naar eredienst@fivelstroom.nl.

Ochtend- en Avondgebeden

Bij de commissie Liturgie en Diensten kwam de opmerking dat er gemeenteleden zijn die nieuwsgierig zijn naar de oorsprong en het doel van de ochtend- en/of avondgebeden. Ik was verrast want in mijn herinnering had er kortgeleden nog een mooie beschrijving hierover in het kerkblad gestaan. Henk Dragstra (met als meedenker Bertus Huizing) heeft de geschiedenis beschreven. Ik heb het even opgezocht: augustus 2024. Dit is toch alweer bijna twee jaar geleden! Deze ronde wordt het een beknopt verhaal. Wie het eerdere stuk nog eens wil lezen, mag mij ernaar vragen, dan mail ik het door. In 1973 werd het nieuwe Liedboek van de kerken ingevoerd. Het was de bedoeling dat in de kerkdiensten iedere week een zogenaamd lied van de week werd gezongen. Er werden zaterdagavond -bijeenkomsten georganiseerd, waar het lied werd ingestudeerd met behulp van de organist. Er was verder een schriftlezing en gebed, geen meditatie. Na enige tijd gingen ook gemeenteleden hierin voor. Mijn persoonlijke herinnering hieraan is vooral het moment dat ds. Ligtenberg het Luthers avondgebed inzette. De intieme stilte rond het kleine gezelschap in het koor van de Jacobuskerk werd doorbroken door zijn diepe, rustige stem: ‘Blijf bij ons, want het is avond en de nacht zal komen’.

Ondertussen waren het ook gemeenteleden die in deze diensten voorgingen, ochtendgebeden volgden in de jaren 80 toen de predikant met studieverlof ging. Het viel in de smaak bij de kerkbezoekers, maar misschien meer nog bij de ‘uitvoerenden’! En nu is er nog steeds een groep van circa acht personen bij wie het in de smaak valt. Het zijn gemeenteleden die getweeën en bij toerbeurt een ochtend- of avondgebed verzorgen. De voorbereiding ervan vraagt van je, om nauwgezet en kritisch naar de bijbelse teksten en liederen te kijken, maar evenzo kritisch kijken naar je eigen overtuigingen en twijfels over het geloof, je beeld van God en de bijbel. En zit je ter voorbereiding met z’n tweeën aan de koffie, dan komt er heel wat over tafel. En dat is fijn!

Tineke Zijlstra- Wierenga

Protestantse Gemeente Fivelstroom te Loppersum en omstreken