Organisatie
Snel naar:
Wat doen (Ouderling)Kerkrentmeesters?
De gemeente beschikt over onroerende zaken. Dat kunnen kerkgebouwen zijn, maar ook begraafplaatsen, pastorieën, landerijen etc. Kerkrentmeesters hebben de zorg en verantwoordelijkheid voor de gebouwen en andere onroerende zaken van de gemeente. Kerkrentmeesters dienen ervoor te zorgen dat de gebouwen en ruimtes passen bij de gemeente.
Het College van Kerkrentmeesters zorgt er ook voor dat er voldoende mensen en middelen op de juiste plaatsen en tijden zijn. Ze hebben een taak bij de collectes tijdens de eredienst en bijvoorbeeld de Actie Kerkbalans. Kerkrentmeesters hebben aandacht voor de mensen die in loondienst zijn en voor de vrijwilligers.
Vanaf september 2024 bestaat het College van Kerkrentmeesters van de gemeente Fivelstroom uit de volgende personen:
- Geert-Jan Reinders (ouderling kerkrentmeester / voorzitter)
- Maarten Burggraaff (ouderling kerkrentmeester / vicevoorzitter)
- Jaap Jan Geertsema (ouderling kerkrentmeester / secretaris)
- Kees Bons (kerkrentmeester / penningmeester)
- Menno Wieringa (ouderling kerkrentmeester / administrateur)
- Bert de Regt (kerkrentmeester)
- Hijlko Feitsma (ouderling kerkrentmeester)
- Martin Vermaasse (kerkrentmeester)
- Albert Koens (administrateur)
In de Kerkorde staan de taken uitgebreid vermeld. (samengevat)
Het college van kerkrentmeesters heeft tot taak :
het in overleg met en in verantwoording aan de kerkenraad, scheppen en onderhouden van de materiële en financiële voorwaarden voor het leven en werken van de gemeente door:
- het meewerken aan de totstandkoming van het beleidsplan, de begroting en de jaarrekening van de gemeente;
- het zorg dragen voor de geldwerving;
- het zorg dragen voor het beschikbaar zijn van ruimten voor de eredienst en de andere activiteiten van de gemeente;
- het beheren van de goederen van de gemeente;
- het verzorgen van het, in het beleidsplan en de begroting geformuleerde, personeelsbeleid, incl. het zorg dragen voor de arbeidsrechtelijke aangelegenheden van hen via een arbeidsovereenkomst bij de gemeente werkzaam zijn;
- het fungeren als opdrachtgever van kosters en beheerders van gebouwen en ander beherend en administratief personeel;
- het bijhouden van de registers van de gemeente, het doopboek, het belijdenisboek en – in dien aanwezig – het trouwboek;
- het beheren van de archieven van de gemeente en het beheren van de verzekeringspolissen.
Diaconie
Diaconie is afgeleid van het Griekse woord diakonia, wat dienst of dienen betekent. Vanaf het allereerste begin heeft de kerk dit als een van haar belangrijkste taken gezien: het dienen van je naaste, van de mensen en van de wereld. ln de bijbel geldt niet het recht van de sterkste, maar van de zwakste. Zorgen dat ieder mens tot zijn recht komt. De kerk geeft daar in het diaconaat, op bescheiden wijze, handen en voeten aan. Ook Fivelstroom wil meewerken aan een rechtvaardige samenleving.
Daarom steunt de diaconie vele projecten, zowel in binnen- als buitenland. Ook regionaal ondersteunen we projecten zoals de voedselbank Eemsdelta en Schuldhulpmaatje.
Het Beamteam van de Vredekerk
Het Beamteam van de Vredekerk bestaat uit Dennis Voshart, Dirk Dwarshuis, Marc Hielema, Derk Mollema en Tjitse Mollema. En o ja: soms springt Johan Dwarshuis bij. Heel fijn. Ook al vé6r Corona waren het Dirk en Dennis die het geluid in de Vredekerk regelden. Achter een mooi meubel, zelfgebouwd door Sieb van Dijken.
Tijdens Corona kwam er ineens een hele andere dynamiek: normale kerkgang was niet meer mogelijk en er kwam hulp van Marc om de diensten ook te kunnen filmen en uitzenden. Iedere week weer.
En weet u nog? Inclusief microfoons voor de zangers en zangeressen, voor het eerst met camera en toch ook de liturgie en gezangen in uw TV-beeld. Live. Een huzarenstukje, gedurende lange tijd!
Tjitse en Derk hebben na Corona het team versterkt: Dennis, Dirk en/of Marc hebben nu soms een vrije zondag.
Dirk regelt nog steeds het meest. Als er iets moet worden aangeschaft, het aansluiten ervan, de planningszaken met de koster, de afstemming met de kerktelefoon et cetera. Marc is goed met computers en softwarepakketten. Dennis, Dirk of Tjitse zet de powerpointpresentaties in elkaar. Onderling hebben we de reguliere taken een beetje verdeeld. Voor raad en daad kunnen dienst, krijgen we als beamteam meestal op woensdag of donderdag de orde van dienst toegezonden van de voorganger. Daar zit natuurlijk een andere stille kracht achter: de preekvoorziener. De ‘powerpointmaker van dienst’ stuurt de orde van dienst door naar de Nieuwsbrief en de organist en gaat vervolgens aan de slag met de omzetting voor de powerpointpresentatie.
We hebben voor de liederen een abonnement op Liedboekonline, dat we daarvoor gebruiken. Soms gebruikt de voorganger liederen uit andere bundels en moeten we op zoek naar tekstregels, bij voorkeur ook met notenbalken. Soms moet een voorganger zelf kopieën van die liederen aanleveren. Gastvoorgangers kennen de normale gang van zaken niet altijd even goed, waardoor we soms ook vraagbaak zijn voor ‘hoe werkt dit bij jullie’ of ‘hoe zijn jullie gewend om dit te doen’?
Het in elkaar sleutelen van de powerpoint van een reguliere dienst neemt al gauw een uurtje in beslag. Met niet-reguliere liederen, ingebouwde filmpjes of andere fragmenten kost het vaak meer tijd om het netjes te maken. En dat is er nog maar één. Voor de dienst draait het Gemeentenieuws: dat is nummer twee. Dat stellen we samen op basis van berichten van de scriba en/of ouderling van dienst, de Nieuwsbrief, berichten van de kerkenraad, kopij voor de Kerkbode, mail van de diaconie bij bijzondere collectedoelen et cetera. We verzamelen zo de benodigde informatie uit onze mailbox en zijn ook met die presentatie al gauw een klein uurtje zoet.
Vervolgens gaat de ‘powerpointmaker van dienst’ zondag al op tijd naar de kerk: we zijn er als eerste en hebben de sleutel van de Vredekerk. Camera en laptop uit de kluis, spullen opstellen, aansluiten en aanzetten. Kijken of er een software-update is, want het laatste wat we willen is dat een belangrijke update zichzelf tijdens de dienst opdringt. De praktijk is vaak dat we een half uur tot een uur voor aanvang van de dienst zitten te duimendraaien; alles werkt en is bijgewerkt. Een half uur tot een kwartier voor de dienst komen ook de overige beamteamleden om daarna meestal met drie personen samen het camerawerk, het geluid en de aansturing van de dia’s te verzorgen.
Begrafenissen komen altijd onverwacht. Ook door de week. We doen ons best om een begrafenis goed te laten verlopen, regelmatig kijken (verre) familieleden mee in de livestream. Tegelijkertijd is de dienst vaak ingewikkelder, met bijzondere liederen en een kortere voorbereidingstijd. Niet zelden zijn er prachtige fotopresentaties uit het leven van de overledene, die dan ook ‘even’ in elkaar gezet moeten worden. Overigens gebeurt het vaak dat de nabestaanden de opname van de dienst willen ontvangen. Ook dat kunnen we verzorgen.
Ook bij kerkelijke vergaderingen en verhuur van de kerkzaal of de bijgebouwen is regelmatig technische ondersteuning met beeld/beamer en/of geluid gewenst. Ook dan is er bezetting nodig, ook dan proberen we de agenda’s te plooien.
Waar het gaat om aanschaf of onderhoud van benodigde spullen of software, zoeken we afstemming met het College van Kerk rentmeesters. We hebben een uitstekende camera, maar misschien stappen we in de toekomst nog een keer over op vaste camara aan de muur. Overigens is daarvoor ook bediening nodig.
Zo is er ook de wens om vanuit meer kerkgebouwen uit te kunnen zenden, met mobiele apparatuur. We onderzoeken het en adviseren de kerkenraad binnenkort hierover. Één ding staat al wel vast: als we dit willen zijn er meer mensen nodig in het beamteam.
Bij dit alles merken we wel dat de wekelijkse ‘kijkdichtheid’ langzaam afneemt. Overigens is dat met het fysieke kerkbezoek ook zo, maar het roept wel de vraag op of de inspanningen van met name de live uitzending zich nog verhoudt tot het aantal kijkers in een reguliere dienst; een vraag die we binnenkort maar eens moeten stellen aan de kerkenraad. Het uitzenden tijdens bijzondere diensten en begrafenissen zal voorlopig wel blijven bestaan. Dus als u uw beeldscherm aanzet om de dienst live of achteraf te bekijken, of u zit in de kerk en er is weer beeld en geluid: weet dat dat niet vanzelf gaat :-). Daarbij ook een warme oproep: extra mensen in de pool voor het bedienen van de camera/beeld/geluid zijn van harte welkom. Vele handen maken licht werk. Geïnteresseerd? Neem contact met ons op.